5:e november

Jag tänker att det är ett tecken på dålig karaktär, eller eventuellt bidrar till dålig karaktär, att ha massa onödig skit i huset. Jag äger enorma mängder saker, kanske, men inte en enda möbel. Släpar att med mig i tunga kappsäckar, packar upp och packar ner. Kläder, små antikviteter, altarkors, ovanliga bitar från 100 år sedan, silke från 1800-talet, så många vackra saker. De får alla stanna, de bidrar till ökad skönhet i livet, att omge sig med vackra, välgjorda saker är bra för moralen, inspirerar ett liv av höga värden och höga tankar om viktiga saker, om konsten och allt som faktiskt räknas. Men skiten måste bort, det känns som den förgiftar mig, tränger sig på, trycker väggarna inåt och klämmer till. Jag kan inte andas. Det måste bort. Jag måste skapa, det är i vägen.
Allmänt | dagbok, dagbok, inredning, den fria konsten, eviga värden, de fria konsterna, estetik, eviga värden, inredning, moral | |
Upp